woensdag 22 februari 2012

Wablieft-prijs


Door Farida Barki
18/11/2011 om 15:05


Op 18 november reikte Wablieft de 14de Wablieft-prijs voor Duidelijke Taal uit. Wablieft koos dit jaar een krachtig project als winnaar.
Wablieft reikt ieder jaar de Wablieft-prijs uit. Hiermee bekroont het projecten, organisaties of personen die duidelijke taal gebruiken om informatie toegankelijk te maken. Enkele vorige winnaars zijn het project Luisterogen (2010), de Christelijke en Socialistische Mutualiteiten (2009) en Hendrik Vos en Rob Heirbaut met hun boek ‘Hoe Europa ons leven beïnvloedt’ (2008).
De hele school voor meer geletterdheid
De Wablieft-prijs 2011 gaat naar het coachingsproject G-kracht van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de K.U.Leuven. Een groot aantal jongeren in het BSO (Beroeps Secundair Onderwijs) en in het DBSO (Deeltijds Beroeps Secundair Onderwijs) scoort ruim onvoldoende op lees- en schrijfvaardigheden. G-kracht zet de hele school in, zowel vakleerkrachten, directie en taalbeleidscoördinatoren, om het lees- en schrijfniveau van jongeren in BSO en TSO te verhogen.

G-kracht werkt
Schrijven en lezen hoeven niet beperkt te blijven tot de lessen Nederlands. Dankzij G-kracht lezen leerlingen uit de richting voeding-verzorging in hun praktijklessen bijvoorbeeld over de twee manieren om te testen of een ei nog vers is. Ze doen zelf de proef, waarna ze verslag maken van hun experiment. G-kracht daagt leerlingen dus uit om te schrijven, lezen en rekenen zoals ze later in het beroepsleven zullen moeten doen. Het project liep twee jaar op tien scholen in Vlaanderen en haalde bemoedigende resultaten: de leerlingen scoorden opmerkelijk beter bij lezen en schrijven. Die verdienste bekronen we daarom graag met de Wablieft-prijs 2011.

Ik vind dit een interessant initiatief. Er wordt in de thuissituatie steeds minder aandacht besteed aan het Algemeen Nederlands. Er wordt heel vaak dialect gesproken. Hierdoor is het voor sommige kinderen moeilijk om de lessen in het algemeen Nederlands te kunnen volgen.
Wie onvoldoende taalvaardig is, krijgt dus problemen. Niet alleen met het vak Nederlands, maar in alle vakken waarbij taal gebruikt wordt om de kennis over te brengen: geschiedenis, aardrijkskunde, rekenen,... . Daarom net is taal zo belangrijk in een school. Kinderen moeten uitgedaagd worden om op taalvlak een niveau hoger te komen. Al doende en spelenderwijs moeten leerkrachten de taalvaardigheid van de kinderen verhogen. Kinderen moeten zich kunnen concentreren op de inhoud van de lessen. Het is ook niet de bedoeling dat elke les een taalles wordt. Taal is iets waar we dagelijks mee te maken krijgen, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Het is iets noodzakelijk in het leven. Het is de belangrijkste vorm van communiceren. Het moet dus nog steeds leuk blijven voor  iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten