In onderstaand
artikel vind je 5 tips voor het gebruiken van een digibord. Persoonlijk vind ik
een digibord goed, het maakt de lessen actiever. Hierdoor komt er misschien nog
meer aandacht van de leerlingen in de klas. Het is ook handig voor de leerkracht, hij kan alles
goed stapsgewijs uitleggen en kan bestaande presentaties aanpassen en aanvullen. De leerlingen zien alles visueel en kunnen de info hierdoor soms
beter inprenten. Er kunnen ook films afgespeeld worden die inspelen op de
leerstof. Het is een groter scherm dan een televisie. Kortom de leerlingen kunnen alles
goed volgen. De leerlingen zien ook hoe je de computer bedient, ze kunnen alles
meevolgen op het digibord. Zo hebben ze al een eerste kennismaking met een
computer en gaan zelf vlotter werken met de computer. Ik kan me wel voorstellen
dat dit een aanpassing is voor leerkrachten en leerlingen om van een krijtbord naar
een digibord over te schakelen. Je moet namelijk zeer goed oppassen waar je staat, zodat je niet voor
het licht van de beamer staat, anders heb je geen beeld meer! Je moet dus telkens rechts of links van het bord staan. Het is ook niet goedkoop in aankoop.
Tips voor het gebruik van een digibord voor de beginnende leerkracht
Dit stukje verscheen ook als column in eZine nr.
15 van Edumaat. Klik hier.Hieronder krijgt u 5 handige tips. Het zijn eigenlijk geen echte tips, maar meer een plan van aanpak voor de eerste periode met uw digibord. De informatie is echt bedoeld voor beginners. Voor de meer gevorderde gebruiker zijn er ook vele bronnen met tips te vinden op het web. Ik wil voor hen in ieder geval het handboek 'digibord' en 'didactiek' noemen. U kunt het hier bestellen. Het is de aanschaf zeker waard!
Gezamenlijk instrumentGebruik het digibord niet alleen als instrument voor uzelf, want dan is de lol er voor de kinderen snel af.
Gebruik vooral materiaal van anderen
Het zelf 'bouwen' van een les in de digibord-software is zelfs voor gevorderden zomaar een volle avond werk. En die avond is meestal al gevuld met nakijkwerk, updaten van leerlingdossiers, enzovoort. Steek in het eerste jaar niet teveel tijd in het zelf bouwen van lessen in de software: gebruik de software voor schrijf- en tekenwerk en andere dingen die u wilt bewaren om later weer op te roepen. Bijvoorbeeld voor een kind dat de les gemist heeft, of om de lesstof nog eens te herhalen voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben.
Gebruik vooral extern materiaal (websites, digitale lessen, video’s enz.) om de les interactiever te maken.
Alle begin is moeilijkWees het eerste kwartaal tevreden als u schrijf- en tekenwerk op het digibord kunt uitvoeren, opslaan en weer terug kunt halen. Schaam u niet als u het bord in het begin alleen nog maar als veredeld projectiescherm gebruikt om bijvoorbeeld teleblik-filmpjes of 'nieuws uit de natuur' te projecteren. U moet tenslotte ergens beginnen, nietwaar?
Stel meetbare en haalbare doelen
Uw eigen digibord-startpaginaMaak een persoonlijke online startpagina voor het digibord.
www.bordwerk.nl
www.schoolbordportaal.nl
http://digibord.weebly.com/index.html
http://po.digiborden.kennisnet.nl/
http://digibord.yurls.net/
http://digiborden.yurls.net/
http://mijndigibord.yurls.net/
http://digibord.yurls.net/
http://digiborden.yurls.net/
http://mijndigibord.yurls.net/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten